Cea mai frecventă greșeală este lipsa unui plan asumat de antreprenor – de aceea consultantul va lucra întotdeauna împreună cu echipa antreprenorului pentru realizarea planului, începând de la strategie și model de business.
O altă greșeală frecventă este o abordare mult prea optimistă, chiar triumfalistă, exp: nu avem competiție, noi suntem cei mai buni etc. de aceea, este recomandată pregătirea de scenarii posibile pe piață.
Foarte importantă este poziționarea pe piață și avantajele competitive oferite de companie.
Evaluarea greșită a oportunităților de piață este o mare eroare pe care o fac numeroși antreprenori din Romania. O problemă obiectivă este, pe multe segmente de business, faptul că nu există studii de piață detaliate sau alte informații care pot confirma situația unei piețe și tendințele acesteia. In lipsa acestor informații și în lipsa unui studiu de piață individual al antreprenorului însuși, de multe ori proiectul de afaceri este greșit lansat și nu are șanse de reușită din start. Aș compara situația cu cea a domeniului imobiliar, în care dacă vrei să construiești o clădire și nu există un plan urbanistic, trebuie să începi prin a realiza tu însuți un astfel de plan care să fie aprobat de autoritatea publică locală competentă. La fel și în business, dacă vrei să construiești un nou business, trebuie să știi în primul rând tot ce există “în zona ta”, deci să faci un “plan al zonei”, o analiză a acelui domeniu de afaceri.
O altă greșeală frecventă este faptul că nu sunt analizate corect cele mai bune metode de finanțare ale afacerii, de multe ori pentru că antreprenorii nu cunosc pur și simplu care sunt toate opțiunile disponibile. Și de obicei, opțiunile sunt mai numeroase decât cele la care se gândește antreprenorul, de obicei credit bancar sau fonduri europene si cam atât.
O altă greșeală potențial fatală pentru afacere, mai ales la început de drum, este ca echipa de start să nu împărtășească valori similare. Dacă valorile antreprenorilor care alcătuiesc echipa de start nu sunt asemănătoare și bine aliniate, mai devreme sau mai târziu acest lucru va avea un impact puternic negativ în business.
Când abordezi un investitor, trebuie să ai o idee foarte clară cu privire la viziunea ta ca antreprenor pentru afacere. Trebuie să ai de la bun început în minte strategia de exit. Un investitor are nevoie de randament, iar acesta se obține prin vinderea acțiunilor deținute în companie 3-4-5 ani mai târziu. De multe ori, însuși antreprenorul trebuie să se gândească la exit, pentru că un potențial investitor strategic va dori să cumpere întreaga companie, acesta fiind cel mai des întâlnit eveniment de exit/monetizare.
Este de dorit ca povestea antreprenorului, a companiei, rezultatele sale să fie cunoscute investitorilor înainte de prima discuție. Cum facem asta : trimitem pitch deck, vorbim prin cunoștințe comune.
De asemenea, antreprenorul este bine să cunoască cât mai multe lucruri despre investitori înainte de prima întâlnire.
Definirea foarte clară și exactă a nevoii de finanțare, chiar dacă în mai multe etape. Plan financiar foarte riguros și bine argumentat.
Investitorii vor să vadă la antreprenori echipă și spirit de echipă. De aceea, este o idee bună ca prezentarea să se facă în echipă (2-3 persoane), pentru a crește gradul de încredere al investitorului în companie. Este bine ca antreprenorii să ofere echipei manageriale și stock-options. Repetarea prezentării împreună cu echipa.