Cum funcționează rundele de finanțare pentru companii

Nu există o singură soluție perfectă de finanțare pentru toate afacerile: fiecare afacere, în funcție de stadiul de dezvoltare în care se află, de domeniul de activitate, de personalitatea antreprenorilor care dețin afacerea, de contextul economic general, dar și de tot felul de alte elemente particulare, trebuie să determine în mod practic care este cel mai bun instrument de finanțare la momentul respectiv. Vorbim așadar despre mixul de finanțare.

O etapă extrem de importantă – pentru parcurgerea căreia găsiți sprijin pe platforma ideas.ro – este tocmai crearea strategiei de finanțare a companiei, ținând cont de toate elementele enunțate mai sus. Urmează ca această strategie să fie transpusă într-un plan de acțiune precis, folosind cât mai multe din instrumentele financiare puse la dispoziție de piață.

Cifrele mari aruncate în presă te-ar putea face să crezi că o campanie mare de strângere de fonduri sau două sunt suficiente pentru a-ți finanța ideea de afaceri pe viață. Nu funcționează așa. Finanțarea companiilor se realizează printr-o serie de etape, de „runde de finanțare”.

Fiecare rundă de finanțare vizează de obicei un tip diferit de investitor, pentru sume diferite de capital. Investitorii vor avea așteptări diferite de la antreprenori și companiile lor în fiecare etapă. Deși există întotdeauna excepții, aceste runde apar adesea la 12 – 18 luni.

Odată ce ai început, vei fi mereu în priză pentru strângere de fonduri. Așadar, ar fi bine să cunoști etapele și cum să rămâi în frunte și să fii pregătit să le parcurgi.

Cei mai buni antreprenori sunt cei care cred cu tărie în proiectul lor, chiar dacă poate nu înțeleg toate implicațiile financiare de la un început. Și aceștia sunt oamenii dintre care se vor alege antreprenorii de mare succes de peste ani.  

Bootstrapping – strângerea curelei ca sursă de finanțare a afacerii.

Modalitatea de a asigura sursele de finanțare ale unei afaceri fără a apela la resurse externe, ci doar făcând economii și folosind cât mai eficient resursele proprii, atât cele monetare, cât și orice alte resurse proprii.

Nu este niciodată prea târziu sau prea devreme pentru a folosi cât mai eficient resursele interne de finanțare, a economisi în mod optim resursele, a fi cât mai riguros cu investițiile și cheltuielile, iar asta înseamnă bootstrapping. Printre cele mai folosite tehnici de bootstrapping sunt: birou virtual sau acasă, barter, voluntari și interni, încasează cât mai multe avansuri de la clienți, guerrilla marketing, oferă servicii de consultanță în domeniul tău de activitate pentru a încasa niște bani, poziționare și diferențiere, concentrare pe fluxul de numerar, nu pe profitabilitate.

Folosind aceste tehnici, dar se pot imagina și altele, bootstrapping-ul poate deveni o sursă de finanțare la îndemâna oricui.

Finanțare pre-seed

Nu există prea mult capital profesional și instituțional disponibil în această etapă. Pot exista granturi și competiții de câștigat. Se pot oferi oriunde de la 10.000 USD la peste 150.000 USD în finanțare incipientă.

Cei mai mulți bani în această etapă de pornire vor veni de la prieteni și familie. Family-Friends-Fools sau runda FFF.

Căutați cu atenție în cercul de prieteni, cunoștințe și parteneri de afaceri pentru a identifica persoanele care au capacitatea și interesul să investească. Ai grijă doar cui dai capitaluri proprii și cât de mult oferi din companie în această etapă.

Finanțarea în runda seed (timpurie)

Când vine vorba de modul în care funcționează rundele de finanțare pentru startup-uri, aici finanțarea începe să devină mai formală. În această etapă, antreprenorii pot prezenta în continuare o idee. Deși unii pot fi mai avansați, pot avea deja un MVP, adică o primă versiune a modelului de afacere.

În această etapă, investitorii providențiali (biz angels) sau acceleratoarele de afaceri pot participa cu sume modeste sau de șase cifre. Deși pot exista mai multe fonduri de investiții care caută să asigure condiții mai bune în această rundă, cel mai comun tip de investitori vor fi investitorii providențiali, adică celebrii business angels.

Investiția în această etapă reprezintă un risc considerabil pentru investitori. Vor lua o parte importantă din capitalul tău, în jur de 20-25%.

Rețeaua ta personală de relații, puterea relațiilor tale și pitch-deck-ul te vor ajuta să treci prin această rundă.

Un instrument din ce în ce mai folosit în rundele pre-seed și seed este împrumutul convertibil, care asigură finanțare unei companii fără ca aceasta să cedeze părți în această etapă, ci la următorul eveniment de finanțare.

Runda de finanțare Seria A

Seria A este locul în care finanțarea startup-urilor începe cu adevărat să devină mai susținută dacă vă gândiți cum funcționează rundele de finanțare pentru startup-uri. Ați folosit bine banii pe care i-ați strâns deja. Aveți o dovadă că soluția dvs. funcționează și că există o cerere și un feedback bun. Aveți date pe care potențialii investitori le pot analiza, urmări și evalua.

Banii strânși în această rundă vă vor ajuta să optimizați, și să sistematizați modelul de afaceri.

La această etapă pot participa o mare varietate de investitori. Acestea pot include grupuri de investitori providențiali, family offices, fonduri cu capital de risc (VC) și de private equity (PE).

Runda de finanțare seria B

Seria B este pentru consolidarea afacerii. Startup-ul dvs. este pe un teren destul de solid dacă sunteți gata să ridicați o serie B. Doar aproximativ jumătate din toate startup-urile care au ridicat o serie A ajung să ridice o serie B.

Aveți un produs sau un serviciu care este dorit de piață. Aveți PMF (product market fit), adică potrivire produs-piață. Aveți date reale asupra cărora investitorii pot lua o decizie. Veți strânge cel puțin zeci de milioane de dolari în această rundă.

Banii strânși în această etapă vor fi folosiți pentru a extinde tot ceea ce faceți corect. S-ar putea să vă extindeți în noi regiuni geografice, să faceți noi angajări pentru a gestiona volume mai mari de afaceri și pentru a îmbunătăți procesele în cazul în care doriți să creșteți în continuare.

Investitorii din această etapă vor vedea deja un fel de exit. Deși veți avea venituri remarcabile, este foarte posibil să nu aveți și profituri, deoarece toate resursele financiare sunt alocate pentru scalarea companiei. Deja nu mai sunteți companie start-up, ci companie scale-up. Fondurile de capital de risc și cele de private equity remarcabile vor fi printre principalii participanți la această rundă.

Runda de finanțare seria C și mai departe (seria D, E, F)

O rundă din seria C este pentru accelerarea scalării. Afacerea ta funcționează bine, echipa managerială este redutabilă, deci există potențial pentru un mare câștig la orizont.

Investitorii în această etapă se vor număra printre cele mai mari fonduri de capital de risc, firme de capital privat și corporații. Vor fi printre cei mai pretențioși pe care i-ați întâlnit până acum. Au echipe pentru a efectua due diligence și a negocia. Investesc sume considerabile din banii puși la dispoziție de clienții lor.

Compania dvs. valorează probabil cel puțin nouă cifre. Noii bani vor fi folosiți pentru a face mișcări mari pentru a domina piața, a se extinde în noi zone și chiar a achiziționa alte companii.

Listarea la bursă (IPO – Inițial Public Offering)

Este una din cele mai dorite căi de exit pentru investitorii care au pus bani în companie. Deja compania valorează miliarde și toată lumea este fericită.

Spune-ne cum te putem ajuta în procesul de fundraising!

Ia legătura cu noi si solicită o sesiune de consultanță gratuită de 30 de minute pentru a afla mai multe despre procesul de finanțare.

Distribuie pe:
Iulius Dumitru
Iulius Dumitru
Iulius Dumitru are peste 25 de ani de experiență în domeniile financiar-bancar, consultanță financiară, strategie și corporate finance. A coordonat proiecte relevante de private-equity, banking, fuziuni și achiziții, creșterea valorii companiilor și pregătirea acestora pentru următorul stadiu de dezvoltare. Coaching financiar/mentoring pentru companii aflate în acceleratorul de afaceri Temis Innovation, Besançon, Franța. Manager general al parcului industrial Bistrița, poziție din care a coordonat și supervizat întreaga activitate. Foarte buna cunoaștere a mediului de afaceri local, fiind inițiatorul înființării incubatorului/acceleratorului de afaceri Bistrița. Relații foarte bune de colaborare atât cu companiile mari, dar și cu cele mici și mijlocii din regiune. Interim CEO și interim CFO pentru companii care se pregătesc pentru o nouă rundă de finanțare sau pentru vânzare. Acum are în față o nouă provocare, să crească platforma de experți independenți IDEAS până când va ajunge suficient de mare încât sa-i ocupe tot timpul!

Articole similare

Resursă premium doar pentru tine

Piramida de finanțare

© IDEAS Inspiring Network